Jag har legat på sjukhuset!

Denna veckan har varit lite annorlunda för mig. Jag har opererats och sovit över på sjukhuset! Jag snarkade jättemycket, och slutade andas korta stunder när jag sov innan, och därför har jag opererat bort lite av mina mandlar och en jättestor polyp i näsan.

I måndags var jag inne på sjukhuset med Mamma och Pappa och träffade massa olika folk. En Öron-näsa-hals-doktor, en "sov-doktor" och en massa sjuksköterskor. Jag vägde mig och mätte mig. Jag är 101 cm lång och väger 16.1 kg! Jag fick ett stick i fingret också. Själva sticket gjorde inte så ont med sen höll sköterskan ganska hårt i mitt finger och tryckte ut blod i tre olika små rör. Det gillade jag inte så värst mycket  :(


I barnväntrummet på dag-op.




Sen fick vi åka hem och sova hemma. Utom Pappa för han jobbade och sov på brandkåren. På morgonen efter körde Mamma och jag och hämtade Pappa, sen åkte vi upp till sjukhuset. På barnavdelningen var det fullt med barn så vi fick vänta i lekterapin. Det var roligt. Jag träffade en ny kompis som heter Leah. Hon ska också fylla fyra år, och hon skulle opereras likadant som jag! Vi pysslade och lekte i det fina köket ihop.


Sånt här fint lantkök skulle jag haft i lekstugan...


Jag och Leah pysslade och gjorde fina kort innan vi opererades.



Sen var det dags! Då fick jag och Mamma gå in på avdelningen och jag fick ett armband där det stod vad jag heter och när jag är född. Sen fick jag klä av mig min aegna kläder och ta på en sjukhusskjorta. Sen fick jag en säng med hjul som jag kunde åka runt i. Just då var jag lite halvsur... Tyckte väl inte att det var särskillt spännande just då... Jag fick en mugg med alvedon och lite annan medicin som skulle göra mig lite trött.




Tri var med mig hela tiden!


I väntsalen utanför op spelade jag lite spel på Iphonen.


Mamma fick en grön rock så hon såg ut som en doktor nästan. Och en blå mössa som Tri också fick en!
Inne i operationssalen frågade sköterskan om jag ville lyssna på Bamse. BAMSE??? Sällan... jag sa till sjuksköterskan att jag ville lyssna på Playtones! Det tyckte hon var roligt, men hon fixade det. Hon blev ganska förvånad när jag efter ett par takter av låten sa till mamma att det var "Sofie" som spelades  :)

Jag fick en grej på fingret som jag kunde skriva med... jag rörde på fingret och då kom det "skrift" på en skärm bredvid sängen. Sen fick jag 3 klistermärken på bröstkorgen som hon kopplade fast sladdar i. När de skulle sätta i "flygplanet" (venflon) gjorde det ont! Fast jag hade haft EMLA-plåster se morgonen. Det var enda gången jag blev ledsen. Då längtade jag efter Pappa. Fast Mamma var med mig hela tiden. Sen satte de en lång plastslang i flygplanet och där fick jag sockerdricka in i blodet! Och lite medicin. Sen kom sov-doktorn med en stor spruta med vit sov-medicin i. Då sa Mamma och Jag godnatt, och så fort doktorn sprutade in sovmedicinen i flygplanets tanklock så somnade jag.



När jag vaknade stod den en doktor och två sköterskor vid min säng. Jag frågade efter Mamma, och de sa att hon var på väg. Då sa jag att jag hade ont i halsen, så fick jag medicin. Sen kom Mamma. Det var skönt att ha henne där för det var lite jobbigt med alla sladdar och slangar, plus att jag var ganska trött. Jag slumrade till och från, mest till, i flera timmar.

Uppvaket, eller Post-op som det heter. Många sladdar och slangar var det...




 När jag hoppade på alla fyra i sängen undrade doktorn och sjuksköterskorna om jag verkligen var nyopererad!




Jag var så pigg att jag fick gå ut med Mamma i barnväntrummet på dag-op. Där fanns mer leksaker och en tv. Då kom Pappa! Han hade köpt paket till mig för han tyckte så synd om mig som hade opererats och skulle ligga på sjukhus. Det var ett rosa Nintendo DS med ett Hello Kitty spel! tack snälla Pappa!




Sen fick jag komma upp på barnavdelningen till mitt rum. Jag och Leah delade rum. det var roligt att sova tillsammans! Min säng hade grindar på sidan så jag inte ramlade ner när jag sov.
Jag var hungig och ät först två dubbelrån med smör, och sen två pannkakor med sylt! GOTT!




Jag hade ett "flygplan" i handen som jag kunde få medicin och sockerdricka i när jag opererades. För att den inte skulle göra ont när jag lekte fick jag ett bandage med boll på.

Kommentarer
Postat av: GUM

Duktig flicka! Skönt att det är över.

Nästa vecka har jag lov. Du kanske har någon ledig em så vi kan träffas och fika lite. Hör av dig. Marie

2011-02-18 @ 09:44:45
Postat av: G-moster

Hej ! Vilken duktig tjej du är :) Nu

får du säga till mamma och pappa att ni

åker och hälsa på

Leia innan hon blir allt för stor !!

Kram från Melwin och Leias mormor

2011-02-18 @ 12:48:25
Postat av: G-moster

Vilken duktig tjej du är :)) Nu får du

säga tll mamma och pappa att du vill komma och träffa Leia innan hon blir allt för stor !!

Kram från Melwin och Leias mormor .

2011-02-18 @ 12:51:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0